De Hunzeloop in Zuidlaren - Reisverslag uit Niekerk, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu De Hunzeloop in Zuidlaren - Reisverslag uit Niekerk, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu

De Hunzeloop in Zuidlaren

Blijf op de hoogte en volg Danyell

15 September 2012 | Nederland, Niekerk

O, o, wat heb ik weer heerlijk geslapen vannacht! Met recht als een roos onder het mooie schilderij van de klaprozen! Het bed lag heerlijk en ik heb dus een zalig lange nacht gemaakt. Omdat ik de enige was in mijn tijdzone (de rest van de gasten kwamen van een bruiloft en gingen dus laat naar bed en zouden ook pas laat opstaan), was er voor mij alvast een tafeltje klaargezet in de ontbijtzaal. Pico bello in orde, netjes verpakte broodjes, beleg stond in de koelkast en koffie kon ik zelf pakken.

Na een broodje en een krentenbol ben ik op pad gegaan naar Zuidlaren. En hoewel dit dus een vakantiereisje naar Groningen is, is de start van de tocht van vandaag (De Hunzeloop) in Drenthe! De Brink midden in het dorp was snel gevonden en tjonge, wat vond ik dit op Dwingeloo lijken zeg! Ik kon Kaatje gewoon tussen twee bomen op het gras zetten en zo stond ik vlakbij de start.

Aanmelden kon bij een grote tent (alles was buiten op de Brink) en het was in mijn ogen behoorlijk druk … Eigenlijk niet helemaal mijn ding dus en ik besloot voor de 20 km te gaan. Ik schrok best wel even van het inschrijfgeld: 5 euro maar liefst! En later zag ik een heleboel sponsors op een bord staan. Zoveel sponsors en dan nog 5 euro moeten betalen …

Het bleek dat de 20 km route een heel rondje rondom het Zuidlaardermeer ging lopen en het bleek een schitterend parcours te zijn! Wel erg veel onverhard, zeker in het begin, maar prachtig door de weilanden en langs het water, ik heb volop lopen genieten!

Het weer was ook uitstekend, zon, afgewisseld met wolken, lekker windje erbij, niet te warm en niet te koud, perfect eigenlijk. Tel daarbij op dat er ook nog eens prima gepijld was en dan kan je alleen maar tot de conclusie komen dat het een prima tocht was.

De eerste rust zat al vrij snel, na 4 km en een beetje, maar ik had wel trek in een bakkie koffie en ging dus in de rij staan. Toen bleek dat de koffiepot net leeg was voor ik aan de beurt was en als ik zo eens naar de volgende kan keek, zou het nog wel even duren voordat die doorgelopen was. Nou, zoveel trek had ik nou ook weer niet, om er zolang op te gaan staan wachten, dus ik ben doorgelopen naar de tweede rust.

Die zat in een soort strandpaviljoen aan het meer en daar was de koffievoorziening veel beter, hier hadden ze gewoon grote thermoskannen. Dus lekker van en bakkie zitten genieten en terwijl ik de route doorlas voor het volgende stuk, bleek dat we 300 meter verder met een pontje moesten oversteken, leuk!

Bij het pontje stond een enorme rij wandelaars te wachten. Het was een trekpontje, dus zo heel erg snel ging het niet. Maar er lag ook een motorbootje en tegen betaling van één euro mocht je met deze Snelle Jelle mee. Ja kijk, dáár heb k wel een eurootje voor over en zo scheurden ik en de mensen die er ook een euro voor over hadden, met een noodgang naar de overkant.

Daar begon eigenlijk het mooiste stuk van het parcours vond ik. Heerlijk lange fietspaden dwars door de weilanden heen. Mooie wolkenluchten, eindeloze uitzichten, prachtig gewoon! Hier hadden we op een gegeven moment ook publiek: een hele kudde koeien stond een beetje dommig naar ons te kijken. Zelfs toen ik pal voor ze ging staan om een close-upje te maken verblikten of verbloosden ze niet. Lachen!

De allerlaatste rust zat in Noordlaren en vlak daarna kwam me een bekende wandelaar achterop: WilliamK van Walkers4Walkers. Leuk, zo ver van huis en dan toch een bekende tegenkomen. Hoewel ik wel eerlijk gezegd even naar z’n naam moest vragen, ik kende het gezicht wel, maar kon er geen naam bij plaatsen. We hebben een stukje samen opgelopen, maar hij moest nog een tweede lus op de 40 km gaan doen. Later bleek trouwens dat ik hem op de foto had gezet bij de rust, zonder het te zien!

Na de afsplitsing van de 40 en de 25 was het nog een kort stukje naar de finish en daar kreeg ik een medaille en een tas vol folders en een raar hebbedingetje, waarvan ik nu nog niet snap wat de bedoeling is … Nog even een kopje koffie gedronken en gevraagd hoeveel deelnemers er waren, maar dat wisten ze nog niet.

Toen Kiaatje weer van het gras gehaald en voorzichtig het drukke Zuidlaren uit gemanoeuvreerd. Het was nog lekker vroeg, en ik ben nog even een bezoekje wezen brengen aan het Theemuseum in Houwerzijl. Zakje Groningse Boerenthee gekocht, die vond ik verleden keer wel heel erg lekker. Ook de Westpolder nog even bekeken, helaas was Jacobien van Nieuw-Midland niet thuis.

In Grijpskerk een hapje gegeten en toen terug naar de Boertel. Daar zit ik nu onder het genot van een kopje koffie van het schouwspel van de konijntjes op het gazon te genieten. Ik zal vannacht best weer lekker slapen!

• 16 September 2012 - 10:02

Albert:

Prachtig verhaal, mooie foto's! We kunnen ons er helemaal bij aansluiten. Genoten van de route en alles goed verzorgd. Het toeval wou ook dat een ploeg lopers die we al een tijd niet gezien hadden nu allemaal aanwezig waren. Erg gezellig dus ook nog! Jammer dat we jou niet even hebben gezien voor een kennismaking. Maar wellicht een volgende keer. Groetjes ook van Meintsje: Albert