Een TOPdag! - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu Een TOPdag! - Reisverslag uit Skagen, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu

Een TOPdag!

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

20 Juni 2012 | Denemarken, Skagen

Wow, wat een geweldige dag is het vandaag geweest! Alleen het weer al, de hele dag zonovergoten, bijna geen wolkjes aan de lucht en toch niet te warm. Vanmorgen ben ik wat vroeger op pad gegaan dan gisteren, na een overheerlijk ontbijt.

De mooie brug weer terug overgestoken en daar geprobeerd de Margrietroute weer op te pikken. Dat lukte wel, maar daarna was het weer hommeles met de markering. Ik heb de route dus maar min of meer laten schieten en BramBram laten navigeren naar de punten van de route die ik graag wilde zien.

Al krummelend over het eiland Mors kwam ik weer bij een pontje terecht, als ik die zou nemen zou ik een heel stuk minder kilometers hoeven rijden en dus meer tijd over houden voor andere dingen. Ik heb er niet al te lang over nagedacht en al gauw voer ik naar de overkant. Het pontje vertrok trouwens uit een prachtig gebied, met een grote klif eraan vast.

Aan de andere kant eerst een heel eind het water gevolgd en daar ergens bij een parkeerplaats bij een steiger koffie uit de thermos gedronken. Prachtig plekje en ik kon zowaar een fotootje van mezelf maken met de zelfontspanner.

Iets verderop zag ik opeens een richtingaanwijzer met Bulbjerg erop. Hé, die stond toch in m'n planning, maar dit zit veel eerder dan ik verwachtte. Maar goed, ik ben nu met het pontje gegaan, dus misschien klopt het wel. Nou, het klopte voor geen meter, maar dit was wel één van m'n betere vergissingen! Wat een geweldig stuk natuur!

Eerst reed je met auto en al een berg op. Boven kon je parkeren en rondwandelen. Schitterende uitzichten over witte stranden beide kanten op en een bunker waar allerlei informatie stond. Binnen in die bunker had een vogelpaartje een nestje gebouwd en die vogeltjes vlogen af en aan. Ze zullen wel aan bezoekende mensen gewend zijn denk ik.

Met een lange trap kon je naar de stranden beneden, maar ik ben lekker met de auto terug de berg af gegaan en ben daar vanaf de parkeerplaats het strand opgelopen. Geweldig, daar kon je onder de overhangende kliffen door lopen en daar zaten honderden zeemeeuwen te nestelen. De jongen waren inmiddels uit het ei en in menig nest zat een moeder of vadervogel met een pluizig jong ernaast. Schitterend gezicht! Ik had er best wat langer willen blijven, maar ja, er stond nog meer op het programma!

Eerst in een dorpje wat inkopen gedaan en daarna op een parkeerplaats met heerlijke Deense zoete lekkernijen geluncht en toen verder naar een klooster. Dat mocht je bezichtigen en dat heb ik dus even gedaan. Vlakbij stond ook een molen en ook daar heb ik een kijkje genomen. En de eerste souveniertjes gekocht!

Toen verder naar de berg die ik dus wel bedoelde, dat bleek de Rubjerg te zijn. Daar staat een vuurtoren temidden van de grootste zandduinen die ik ooit heb gezien. Daarbij vergeleken zijn onze duinen zandtaartjes, zelfs die in Vlissingen! Het was een hele klim, en ik heb onderweg diverse keren "van het uitzicht genoten", maar het was de moeite dubbel en dwars waard! Hier ook weer prachtige uitzichten en toch weer heel anders dan die berg van vanmorgen!

Inmiddels was het best laat geworden en heb ik BramBram gewoon via de snelste weg naar het hotel laten rijden, waar ik om half zeven arriveerde. Na me op m'n kamer geïnstalleerd te hebben, ben ik gelijk weer op pad gegaan naar waar ik eigenlijk voor kwam hier in Skagen: Grenen, daar waar twee zeeën elkaar ontmoeten.

Met de auto was ik daar zo, maar vanaf de parkeerplaats was het toch weer een stuk lopen. Wel was het om deze tijd van de dag lekker rustig. Ik heb gehoord dat het in het hoogseizoen loeidruk is en dat je in de rij moet gaan staan om een foto te kunnen maken! Nu had ik de punt bijna alleen voor mezelf. Ik kon het niet laten om m'n schoenen en sokken uit te trekken en toch even met iedere voet in een andere zee te staan.

Er waren nog wat andere mensen, Denen, Noren, Zweden, Engelsen en Duitsers en we hebben over en weer foto's van elkaar gemaakt in de botsende golven. De terugweg viel niet mee op blote voeten en ik heb halverwege toch maar m'n voeten zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt en m'n sokken en schoenen weer aan gedaan.

Och, en nu ik toch onderweg was, ben ik gelijk ook even naar een kerkje geweest, waarvan alleen de toren er nog staat. De rest van de kerk is door het stuifzand verzwolgen. Was een leuk gezicht, die eenzame toren in het licht van de ondergaande zon.

En dan het allerlaatste wat ik vandaag heb gedaan, ik ben nog even naar het strand gereden en heb daar genoten van een kleurige zonsondergang. Misschien voorlopig wel de laatste, want voor Viborg wordt er geen goed weer voorspeld!

Ga nu wel gauw m'n bedje op zoeken ... En foto's moeten ook nog maar even wachten ... Pffffff, wat heb ik een boel gezien en meegemaakt vandaag!

  • 20 Juni 2012 - 22:33

    Trudy Meurs:

    Wat een schitterend land is dat Denemarken toch he. Geniet er maar lekker van en maak maar heel wat foto's. Dan hebben wij achteraf ook heel wat om van te genieten ;-)

  • 21 Juni 2012 - 21:07

    Elly:

    Jeetje Danyell, wat heb je weer leuke plekjes gezien! Ennuh... die zoetigheid, potverrr... jammie!!!! Veel plezier nog!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 62553

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: