Weer op een ander eiland - Reisverslag uit Ærøskøbing, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu Weer op een ander eiland - Reisverslag uit Ærøskøbing, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu

Weer op een ander eiland

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

28 Juni 2012 | Denemarken, Ærøskøbing

Nou, op een heel omslachtige manier kan ik toch online, heb van m'n mobieltje een draagbaar WiFi hotspot gemaakt. Dat schijnt wel erg duur te zijn, dus maar een kort verslag. Ik vul het thuis wel aan met de details!

De dag van vandaag stond in het kader van de bootreizen, 2 behoorlijke oversteken, met grote boten. Voor beide boten was ik mooi op tijd, bij de eerste heb ik zelfs nog een cache gevonden!

Tussen de twee oversteken in had ik twee uurtjes de tijd op Langeland. Daar heb ik wat rondgereden en het Souvenirmuseum bezocht. Wat een collectie kitsch stond daar, zeg! Maar wel hartstikke leuk. Monsterachtige souvenirs en ook wel heel leuke van over de heel wereld, van Groenland tot Venezuela. Van Nederland stonden er natuurlijk klompen en wat Delfts blauwe spulletjes plus een oud briefje van tien en een oude papieren rijksdaalder. Leuk!

Eenmaal gearriveerd op Ærø ben ik gelijk naar het VVV gegaan om wat wandelkaarten voor morgen op te halen. Straks ga ik nog even een rondrit over het eiland maken, de boel een beetje verkennen.

De B&B is leuk, in the middle of nowhere in een oud huis. Kamer is heel romantisch ingericht, met kussens met roze roosjes, was wat voor Rob geweest! :) :) :)

Het is inmiddels bijna 10 uur en ik ben inderdaad nog een stukje eiland gaan verkennen. Wou nog een cache zoeken, maar kwam midden in een kudde nieuwsgierige jonge koeien terecht. Dat zoekt niet echt makkelijk. Heb hem dus maar laten schieten. Verder heb ik een avondommetje bij een vuurtoren gemaakt en bekeken waar ik zaterdagochtend de boot moet hebben. Voor morgen wordt redelijk weer voorspeld, dan ga ik het natuurreservaat even bekijken en misschien nog een paar caches doen. En het stadje Ærøskøbing bezoeken natuurlijk, het schijnt dat dat de best bewaarde 18e eeuwse stad van Denemarken is. Best hoop te doen dus voor één dagje, ga dan ook maar gauw slapen om lekker vroeg op te staan. Kan om 8 uur ontbijten, dus dat wil ik dan ook wel doen.

Welterusten!

• 30 Juni 2012 - 03:03

Marja:

Wat zijn toch die caches waar je het steeds over heb, moet je die zoeken en hoe weet je waar ze liggen? Als je ze hebt gevonden neem je ze dan mee en zo ja, wat doe je er dan mee?

• 03 Juli 2012 - 13:59

Danyell :

Aan Marja: het woord caches komt van geocaching, dat is "schatzoeken" met de GPS. Overal ter wereld liggen caches verstopt, hun vindplaatsen worden bijgehouden op een centrale website www.geocaching.com. Daar kun je de coördinaten vinden van een cache, die coördinaten voer je in in je GPS en dan loop je er naar toe. Ter plekke moet je dan zoeken waar de cache verstopt is. Caches kunnen heel klein zijn (fotokokertjes), maar ook wat groter (tupperwaredoosjes). Ze bevatten in ieder geval altijd een logboekje, daar schrijf je je naam en de datum in: het bewijs dat je hem echt gevonden hebt! Dan leg je hem weer precies zo terug als je hem gevonden hebt, voor de volgende schatzoeker. Op de website kun je dan ook aangeven dat je hem gevonden hebt en daar wordt dan bijgehouden hoeveel je er in totaal hebt gevonden. Er zijn caches die makkelijk te vinden zijn, maar ook heel ingewikkelde, waar je allerlei opdrachten voor moet doen. Eén van de bedoelingen is om caches te verstoppen op plaatsen waar mensen anders niet zo gauw zouden komen, zodat je vaak op heel leuke plekjes komt!