Gearriveerd in Viborg! - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu Gearriveerd in Viborg! - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu

Gearriveerd in Viborg!

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

21 Juni 2012 | Denemarken, Viborg

Nou, niet alle dagen kunnen zo'n topdag zijn als gisteren natuurlijk. Vandaag was een stukje minder spectaculair, maar daarom niet minder leuk. Het weer was ook weer prima, alleen aan het eind van de middag werd de lucht steeds witter. Maar vroeg in de avond trok dat weer weg en nu is het weer helder. Voor morgen voorspellen ze regen, kan het me haast niet voorstellen ...

Vanmorgen rond een uur of negen vertrokken en vanuit Skagen moet je natuurlijk eerst een stukje dezelfde weg terug. Daarna afgeslagen richting Frederikshavn om daar de Margrietroute weer op te zoeken. Nou, niet dus, geen bordje te zien, nergens! Zo slecht als vandaag had ik het nog niet meegemaakt en ik heb dan ook definitief besloten om m'n eigen koers te gaan varen ... uhhhhh ... rijden natuurlijk ... ;-)

Na een korte stop bij een kerkje dat nu eens niet wit was, maar van mooie rode bakstenen, ben ik Slot Voergaard gaan bekijken. Althans van de buitenkant, het was nog niet open, maar och, met dat mooie weer ben ik toch liever buiten! Er zwommen twee zwanen met een boel jonkies in de slotgracht en het stikte er van de pauwen! Die kon je zowat aaien, zo tam waren ze, leuk!

Toen een heel stuk weg langs de kust, waar ik in Hals weer een pontje moest hebben naar Egense. Daar kwam ik aanrijden, ik kon zo de pont oprijden en hij voer direct weg. Heb wel mazzel met pontjes, deze reis!

De overtocht duurde maar een paar minuutjes en toen ben ik via allerlei binnendoorweggetjes naar Skørping gereden, waar een kalkmijn is geweest. De groeve is nu in gebruik als museum, en nee, het laat niets zien over de winning van kalk, het is een kunstmuseum! In alle zijgangen staan beelden en in de muren zijn sculpturen uitgehouwen. Alles is op een prachtige manier verlicht en dat maakt het heel bijzonder. Ik ben twee maal op en neer gewandeld (had het museum weer voor mij alleen, met een paar honderd vleermuizen, maar die sliepen geloof ik) en ik moet zeggen: ik vond het een unieke combinatie! Weer eens heel iets anders dan een "gewone" mijn.

In de grot had ik het wel koud gekregen, het was er maar 8 graden, dus ik ben opgewarmd door een klein bergje te beklimmen en van het uitzicht te genieten. Toen op naar "Verdens Kortet", daar hebben ze de wereld in een meer gelegd. In dat meer zijn eilandjes gemaakt in de vorm van de werelddelen en bij ieder land staat het bijbehorende vlaggetje. Zo ben ik heel snel van Zuid-Afrika, via Nederland, weer eens naar IJsland gereisd. Best leuk en omdat het ook hier weer rustig was, heb ik een mooie overzichtsfoto vanaf een uitkijktoren kunnen maken. Geen mensen erop!

Toen was het nog maar een kippenendje naar Viborg en daar arriveerde ik rond half 6. Ik heb hier een leuk appartementje, direct aan de voet van de grote Dom en dus in het hartje van de stad. Vanavond was hier een koopavond, waarbij alle winkels uitverkoop hielden, dus ik ben gezellig de stad in geweest. Maar eigenlijk niks gezien, waarvan ik nou zei, dat wil ik hebben. Nou, dat is ook wel weer eens lekker goedkoop!

IJsje gekocht en al likkend terug naar "huis" gewandeld en even alle ramen en deuren tegen elkaar open gezet. Beetje warm hier ... Ik hoop trouwens dat ik vannacht een beetje kan slapen. Die Dom is best mooi, maar die klok die erin hangt, maakt ieder half uur een hoop kabaal! Nou ja, dat zal wel wennen, neem ik aan!

Updeet, updeet, updeet! De klok maakt ieder KWARTIER kabaal, 1 slag op het kwart, 2 op het half uur, 3 op het driekwart en dan op het hele uur 4 maal PLUS het aantal slagen van het uur. HELLUP!!! :) :) :)



  • 21 Juni 2012 - 20:20

    Mar:

    Heb je geen oordopjes in je EHBO doos zitten dan?
    Welterusten straks dan maar... ik kijk uit naar je volgende update

  • 21 Juni 2012 - 21:44

    Elly:

    Sterkte met je Bim-Bam!!!! ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 62503

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: