Haervejsmarchen, dag 2 - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu Haervejsmarchen, dag 2 - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu

Haervejsmarchen, dag 2

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

24 Juni 2012 | Denemarken, Viborg

Na een korte nachtrust (buurman's preparty duurde een stuk langer dan vrijdagavond) zit ik nu aan een bakkie koffie. Het is bijna 10 over half 5 en ik ga zo op pad voor dag 2 van de Haervejsmarchen. Buienradar liet gisteren niet veel goeds zien voor vandaag, maar op het ogenblik is het droog! Hopen dat het een beetje meevalt. Veel vrienden op Facebook en mijn mams per sms duimen voor mooi weer, dus dat helpt vast!

--- wordt vervolgd --- ;)


:SMS update:: 24 juni 2012 :
1e rust op 9,71 km. Tot nu toe is het droog geweest, dus duimen helpt echt! Heb wel een beetje last van m'n ademhaling vandaag, heuveltjes kosten meer moeite!

:SMS update:: 24 juni 2012 :
2e rust op 18,68. En de laatste uren vanaf de vorige rust alleen maar regen gehad. Doodzonde, want het is een prachtig parcours!

:SMS update:: 24 juni 2012 :
Ben er een beetje klaar mee ... nog ca 6 km

:SMS update:: 24 juni 2012 :
Laatste koffiestop. Nu nog ca. 4 km, hij is weer aan de lange kant!

Nou, het was wel een kort nachtrustje vannacht hoor! De bovenbuurman had me al gewaarschuwd, hij zou wat vrienden op bezoek krijgen, beetje praten, beetje muziek en dan om een uur of 10, half 11 zouden ze verder feesten in de stad. Vrijdagavond waren ze inderdaad rond half 11 verdwenen en kon ik rustig gaan slapen, maar gisteren duurde de preparty maar liefst tot half 1! Ik deed geen oog dicht met die herrie boven m’n hoofd en toen ik eindelijk om half 1 kon gaan slapen had ik nog maar 3 en een half uur voor de wekker weer afliep …

Ook hoorde ik het gisterenavond toen ik wakker lag alsmaar regenen, maar gelukkig was het toen ik om 4 uur wakker werd, droog! Al dat duimen van facebookvrienden en van mams leek geholpen te hebben. Rond kwart voor 5 vertrok ik naar de start en daar aangekomen ging de grote meute net op pad. Henk Vink nog even uitgewuifd en toen even een toilet opgezocht. Geen koffie deze morgen, ik moest gisteren wel heel erg vaak plassen …

Gisteren had ik m’n witte kuitbroek aan gehad, maar het bleek dat die niet lekker zit als hij nat is, dus met de voorspelde regen voor vandaag heb ik m’n grijze lange broek aan gedaan. Nou, de eerste uurtjes had ik daar zowaar spijt van! Het was heerlijk wandelweer, weliswaar grijs, maar droog en een prima temperatuur.

We liepen het laatste stuk van gisteren zo’n beetje terug, dus nu lekker heuvelafwaarts en ik kwam dus ook weer vlak langs m’n huis. Toen door het park langs het meer en dat was een heel stuk redelijk plat parcours. Daar was ik wel blij mee, want het bleek dat ik vandaag last had met m’n ademhaling.

Maar dat platte parcours was maar van korte duur, want al gauw gingen we het glooiende landschap weer in. Erg veel onverhard vandaag en weer pittige klimmetjes die dan ook weer voor prachtige vergezichten zorgden. Jammer dat het zo grijs en somber was!

Dan komen we bij de eerste rust op ca 10 km en ik moet wel lachen als ik zie dat ze op een “ongelukskruispunt” zijn gaan staan! Dat is vrágen om moeilijkheden natuurlijk … En ja hoor, nog terwijl ik van een kopje koffie zit te genieten worden de hemelsluizen opengezet en die zijn de rest van de tocht niet meer dicht geweest! Vooral het eerste stuk was afzien, tegen de wind in en maar plenzen! Ik was echt blij dat die eerste 10 km droog waren geweest, nu hoefde ik er tenminste nog “maar” 20 …

Eg jammer, hoor, want juist vandaag zat er erg veel onverhard parcours in de route en met de juiste weersomstandigheden zou dit schitterend geweest zijn. Nu was het glibberen en glijden, en je moest wel heel erg oppassen waar je je voeten neerzette! Na een hele lange afdaling volgde er een immense klim en eenmaal bovengekomen was daar rustpost nummer 2. En dat vind ik dan wel weer jammer van deze tocht: je kan nergens even lekker binnen rusten, alle rusten zijn in de open lucht. Het was nu dan ook een beetje een armoedige bedoening, in de stromende regen van je consumptie genieten.

Je had hier trouwens wel een prachtig uitzicht over een meer en een medewandelaarster maakte een foto van mij met het meer op de achtergrond. Ook hierna kwam er een prachtig stuk parcours met schitterende uitzichten, maar ja, met dit weer komt dat niet echt uit de verf. Ik heb ook maar af en toe een fotootje gemaakt. Met het juiste weer zou ik hier heel wat meer gefotografeerd hebben …

Weer op asfalt teruggekomen, kregen we weer een stuk afdaling en hier zag je het water in stromen van de berg aflopen. Na de splitsing met de langere afstanden volgde er weer een heel stuk natuurgebied, nu ook met een stuk bos erin. Bah, vies nat bos, je zag niks, behalve de 20 centimeter rondom je voeten, gladde boomwortels en modderige plassen. Ik had het hier echt wel ff gehad met de Haervejsmarchen …

De laatste kilometers gingen eigenlijk langs één lange rechte weg terug naar Viborg, met nog één laatste rustpost erin. Daar stond een heel rijtje dixi’s waar ik nog even dankbaar gebruik van heb gemaakt. Ik vond het dixi-gehalte tijdens deze tweedaagse trouwens uitstekend! Op het allerlaatste stuk kwam de route van de kindermars erbij en het viel me op dat er ondanks het slechte weer toch veel gezinnen aan meededen, met kinderen van alle leeftijden die zelf wandelden en hele kleintjes in kinderwagentjes.

Aan een intocht wordt hier helemaal niet gedaan, er hingen wat vlaggen langs de weg, maar dat was dan ook alles. Gauw maar de finishknip gehaald en toen de droge sporthal in waar ik weer allerlei stempeltjes, een IML stripje, een IML cijfertje, een medaille en een diploma heb gescoord. Als souvenirtje nog een badge en twee speldjes gekocht en toen vond ik het wel welletjes. Ik had geen zin om nog op het drijfnatte finishterrein rond te blijven hangen en ben lekker naar huis gegaan.

Daar merkte ik dat ik toch wel heel erg moe was, weinig slaap, een vermoeiend parcours en weinig gerust door de natte buitenrusten. Ik ben m’n bedje in gedoken en heb zowaar een paar uur geslapen. Voel me nu weer fris en fruitig en ga zo m’n spulletjes voor de komende dagen even organiseren!




  • 24 Juni 2012 - 05:23

    Sunny:

    Je hebt echt mazzel Daan, want hier regent het al de hele ochtend pijpestelen!

  • 24 Juni 2012 - 15:44

    Danyell :

    Aan Sunny: die mazzel duurde maar 10 hele kilometers, daarna heeft het de hele tocht geplensd! Ik was allang blij dat ik zo vroeg gestart was, als ik om 7 uur was gestart had ik 30 km lang regen gehad ... :(

  • 24 Juni 2012 - 17:10

    Hein:

    Leuk om weer wat foto's te zien van Viborg. Ik zal eens in de oude doos gaan zoeken voor die van mij, het is echt e moeite waard om daar te lopen met mooi weer. Hopelijk een volgende keer wel

  • 24 Juni 2012 - 17:24

    Hein :

    Vergeet niet Den Himmelberget te beklimmen als je als je de Margrietroute weer op pikt. Dat is het hoogste punt van Denemarken wel 138 meter als ik het goed heb je kunt bijna boven komen met de auto en je hebt er een heel mooi uitzicht over het meer ?

  • 24 Juni 2012 - 17:46

    Sunny:

    Ik weet niet preceis hoe lang je nog in de buurt van Viborg denkt te blijven, maar de route staat nu in je GPS, dus als het de komende dagen beter weer is kan je hem misschien nog een keer nalopen ;-) De regenfoto's komen me bekend voor hoor, ik heb daar toen ook uuuuuren in de regen gelopen....

  • 24 Juni 2012 - 18:25

    Elly:

    Wat zonde van dat slechte weer. Troost je, hier is ook alles alleen maar regen, regen, regen...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 62567

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: