Cachen op Himmelbjerget - Reisverslag uit Nyborg, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu Cachen op Himmelbjerget - Reisverslag uit Nyborg, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu

Cachen op Himmelbjerget

25 Juni 2012 | Denemarken, Nyborg

Nou, ik was vanmorgen toch nog wel even bezig hoor, met m'n huisje aan kant maken! Maar zo rond een uur of half tien was ik dan toch klaar en ben ik vertrokken naar Silkeborg, om daar Himmelbjerget te beklimmen. Eerst maar even getankt, hoef ik daar de rest van de dag niet meer aan te denken.

Silkeborg ligt vlakbij (50 minuten rijden) en al gauw rijd ik de parkeerplaats op vanwaar een route te volgen is, die langs 7 caches komt. Allemaal tradi's, dus geen moeilijke vragen of zo, maar gewoon naar de locatie lopen en zoeken. Nou, vergeet dat "gewoon naar de locatie lopen" maar! Tjonge jonge, wat heb ik lopen klimmen en dalen zeg! De route ging over bospaadjes, die door de regen van de afgelopen dagen hartstikke glad en nat waren geworden. Maar goed, als ik dan eenmaal op de locatie aanbeland was, waren de caches vlot te vinden.

Het weer was stukken beter dan gisteren, de zon scheen af en toe, maar soms viel er ook een fikse bui. Toen ik op een gegeven moment mooi uitzicht over het meer had, zag ik een bui zó op me af komen over het meer heen. Kon nog net een foto maken en de plu opsteken!

Na vier caches was ik op de top van de berg aangekomen, helaas was het daargelegen restaurant dicht, maar er was wel een souvenirwinkeltje, waar ik een vingerhoedje heb gekocht. Op de top staat een grote toren en natuurlijk ben ik daar ook even gaan kijken. Daar kon je nog een earthcache doen, dus daar ben ik ook even mee bezig geweest. En de toren kon beklommen worden, dus voor de schamele prijs van 10 kroontjes heb ik nog tig trappen beklommen ook. Het uitzicht loonde wel de moeite!

Op weg naar cache 5 had ik een totaal verkeerd pad te pakken, nadeel dat ik geen gedetailleerde kaart van Denemarken in m'n GPS heb! Het werd me allemaal een beetje te laat en ik was al dat natte bos inmiddels ook wel een beetje zat. Ik ben dus naar de weg gelopen en vandaar linea recta terug naar Kiaatje. Vier caches is ook mooi, toch?

Toen was het inmiddels al half drie geworden en moest ik nog zo'n 200 kilometer rijden. Toch nog zo'n drie uurtjes. Ik heb dus maar een koffie uit de thermos genomen en via allerlei leuke binnendoorweggetjes richting Funen gekrummeld. Daar kan je via de Kleine Belt Brug heen rijden, maar ik heb de oude brug genomen en ben aan de overkant Middelfart in gereden voor het uitzicht naar de nieuwe brug. Was mooi, met een prachtige wolkenlucht erboven. Deze brug is inderdaad een verkleinde versie van de Grote Belt Brug.

In Middelfart heb ik ook nog even geld opgenomen en toen min of meer direct doorgereden naar Nyborg. Ik heb dus eigenlijk niet zoveel van Funen gezien, misschien toch te lang gecached op Himmelbjerget! Nog wel even gestopt voor een prachtig kerkje in Aunslev en vlak daarna arriveerde ik bij m'n hotel in Nyborg. Dat is een soort werkmanshotel en je kon daar eten wat de pot schaft. Dat heb ik maar gedaan en ik moet zeggen, het was erg lekker! Ik kreeg zelfs extra groente toen ik zei dat ik niet van aardappels hield. IJs met chocola en slagroom toe en nu aan de koffie.

Na de koffie nog even een plattegrond van Nyborg bekeken en daar zag ik dat je vanaf hier een mooi uitzicht op de Grote Belt Brug moest hebben. Ben er even naar toe gereden en kwam op dezelfde plek terecht als waar ik jaren geleden met Rob foto's van de brug heb staan maken ... hij was toen net geopend! Daarna nog een cache wezen zoeken, ik had er op geocaching.com één gezien bij een DUTCH bridge, ja die moest ik op m'n lijstje hebben natuurlijk! En gelukt, vrij snel gevonden! Nu maar lekker slaappies gaan doen.