Een koude en winderige eerste dag. - Reisverslag uit De Koog, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu Een koude en winderige eerste dag. - Reisverslag uit De Koog, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu

Een koude en winderige eerste dag.

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

19 Maart 2013 | Nederland, De Koog

En ja hoor, Daan gaat weer eens op vakantie en dus loopt de wekker om 4 uur af! Dit keer om naar Texel te vertrekken, waar ik in vier dagen het Texelpad ga lopen. Ik heb drie Bed&Breakfast adresjes geboekt en een deal met het lokale taxibedrijf gemaakt, dat ze m'n bagage vervoeren. Na een bakkie koffie en het inpakken van de laatste spulletjes, vertrek ik rond half zes richting Den Helder, waar ik de boot van 08.30 wil nemen. Een ticket heb ik al via internet gekocht.

De rit gaat voorspoedig, ik ben te vroeg voor de files en bij Amsterdam staat wel een file, maar die gaat de andere kant op. Ik heb een thermosbeker koffie meegenomen en heb het best naar m'n zin. Als het licht wordt blijkt het behoorlijk mistig te zijn in Noord-Holland en dat geeft goede hoop dat er later op de dag een zonnetje door kan komen.

Maar voorlopig is daar nog geen sprake van, als ik in Den Helder arriveer is het barstens koud en er staat een gemene wind. Ik heb een parkeerplaats vlakbij de boot en ik kan ook een kopje koffie bemachtigen. Fijn, want ik moet toch wel een half uurtje wachten. Dan komt de boot aanvaren en zoek ik een plekje bij het raam in de grote salon. Het is maar een kort reisje, na 20 minuten ben je al op Texel.

Daar moet ik met m'n behoorlijk zware tas een paar trappen afzeulen, maar dan staat daar de taxi te wachten. Gelijk afgerekend voor de hele week, en daar gaat m'n tas, helemaal in z'n uppie naar De Koog. Ik hoop daar zelf eind van de middag te arriveren.

Op Texel blijkt het zo mogelijk nòg harder te waaien dan in Den Helder en ik ben blij als blijkt dat ik de wind grotendeels in de rug zal hebben. De route gaat gelijk van de geplaveide weg af en al snel loop ik langs een natuurreservaat. Het is prachtig en niet alleen om te zien, maar ook om te horen, het gekrijs van honderden vogels vult de lucht. Jammer dat er geen zonnetje is, de foto's zullen weer een beetje grauw zien.

Maar te fotograferen valt er genoeg, het is een prachtige route, graslanden worden afgewisseld door duinpaden en ik wandel ook op een pad tussen allemaal vennetje door. Soms stromen die vennetjes over het pad en moet ik langs het randje of door de struiken om geen natte voeten te krijgen. Na een heel stuk mul zandpad kom ik bij het strand en dat mag ik zo'n 3 km gaan volgen.

Best lekker, windje staat schuin achter en ook op het strand is het heel druk met vogels. Een paar verdwaalde wandelaars en een enkele hond maken het plaatje compleet. Na zo'n twee kilometer kom ik bij een strandtent en ik baal als een stekker als hij dicht lijkt te zijn. Gelukkig is alleen het gedeelte dat echt op het strand staat dicht en is iets verder op de strandopgang het restaurant gewoon open.

Heerlijk genieten van een kopje koffie met een chocolade brownie met kokos. Ik heb er hier ca. 10 km opzitten, een kilometertje langer dan gepland omdat ik een ommetje voor een cache heb gemaakt. Cache heb ik niet gevonden, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet erg m'n best heb gedaan. Veel te koud om te zoeken en eigenlijk heb ik er dit keer ook helemaal geen zin in. Andere caches die vandaag langs de route lagen heb ik dus lekker laten liggen.

Na lekker opgewarmd te zijn, heb ik de route over het strand vervolgd en een kilometertje verder mocht ik de duinen weer over. Tjonge, dat was afzien, wind pal tegen en behoorlijke klimmetjes. Na het duin kwam ik in het begrazingsgebied van de grote grazers terecht en ik was eigenlijk blij dat ze zich niet lieten zien. Ik was wel heel erg alleen daar en wie weet hebben ze inmiddels wel jongen en dan ga ik er eigenlijk niet zo graag langs.

Na het begrazingsgebied ging het richting bos en daar liep ik eindelijk een beetje in de luwte. Heerlijk even die wind weg, want zelfs wind in de rug voelde koud aan! Ik heb zelfs heel even een korte bankjesrust ingelast, ik werd best een beetje moe van al dat klimmen en dalen en die wind! Af en toe verscheen er een stukje blauw in de lucht en piepte heel even het zonnetje door de wolken, maar de wolken kregen toch iedere keer de overhand weer. Jammer hoor, met een zonnetje was het zoveel mooier geweest!

Ik kwam nog langs een bospaviljoen, maar dat was helaas gesloten, dus maar verder over weer heel lange duinpaden, voor de tweede keer richting het strand. Weer zo'n heel hoog duin over en daarna weer het strand op. Dit keer niet zo'n lang stuk, direct toen ik het strand op kwam zag ik het paviljoen al, waar ik er weer af mocht. En ja, dit paviljoen was ook open en had de prachtige naam Paal 17! Hier heb ik een overheerlijk latte gedronken en toen bleek dat ze T-shirtjes hadden met "Paal 17" erop, heb ik die even gepast. Helaas waren ze veel te strak :(

Hierna was het niet zo heel ver meer, kilometertje of vier en dat was net mooi, ik had het voor vandaag wel een beetje gehad. Een laatste ellenlang bospad en toen het dorpje De Koog in. Gezellige Dorpsstraat en omdat het inmiddels al half vijf was geworden ben ik gelijk maar even winkeltjes gaan kijken. Leuke Texeltas gezien, misschien ga ik die morgen wel kopen!

M'n overnachtingsadres was snel gevonden, ik heb een kleine kamer, maar wel van alle gemakken voorzien, koffie en thee op de kamer en ook WiFi. Ontbijt wordt morgen om 9 uur op de kamer geserveerd. Lekker uitslapen dus! Na even gedouched te hebben ben ik weer teruggelopen naar het dorp en ben daar een pannenkoek wezen eten in Pannenkoeken huis "De Tijd". Leuk hoor, een restaurantje vol met allerlei klokken! De pannenkoek (een zoete, banaan met slagroom) smaakte heerlijk. Na afloop nog een kopje koffie en toen weer terug naar "huis". GTST gekeken en dit verslag geschreven. Ik denk dat ik nu maar bedje toe ga, ben echt moe na die lange dag! En o ja, op de weerberichten zag ik de komende dagen af en toe een zonnetje!

  • 19 Maart 2013 - 21:17

    Sabine:

    Zo te horen heb je het prima naar je zin. Ik heb toen ik op texel was gelunched in de tijd, dus leuk om te horen dat de klokken er nog steeds zijn. Liefs en veel plezier de komende dagen

  • 19 Maart 2013 - 23:34

    Elly H:

    Owwww.... wat heb je weer heerlijk vies gegeten. Veel plezier nog de rest van de week!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 309
Totaal aantal bezoekers 62470

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: