Paadjes aan elkaar knopen. - Reisverslag uit Schiermonnikoog, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu Paadjes aan elkaar knopen. - Reisverslag uit Schiermonnikoog, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu

Paadjes aan elkaar knopen.

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

17 April 2014 | Nederland, Schiermonnikoog

En dan eindelijk een ongestoorde nachtrust gehad, de huiswekker heb ik van z'n alarm af kunnen halen! Ik ben vrij laat pas gaan slapen in vergelijking met de vorige dagen, maar toch was ik voor m'n eigen wekker afliep al wakker. Een blik uit het raam leerde dat het vandaag lang zo zonnig niet is als gisteren. Veel witte sluierbewolking.

Het ontbijt laat ik me weer goed smaken en dan ga ik op pad voor wandeldag 4. Ik heb geen route meer voor vandaag, de 4e route die ik gedownload had is niet begaanbaar op het ogenblik vanwege het broedseizoen. Dus wandel ik vandaag met de kaart van Schiermonnikoog in de hand en probeer zoveel mogelijk paadjes en weggetjes die ik nog niet heb gehad aan elkaar te knopen.

Dat valt nog niet mee, tenslotte is Schiermonnikoog niet zo groot en dus heb ik al veel van het eiland gezien. Maar och, sommige paden loop ik vandaag de andere kant op en dan ziet het er toch weer heel anders uit. Wat wel direct opvalt is dat de wind weer enorm is toegenomen, maar uit een iets andere richting waait, zuidwest denk ik, in plaats van noordwest. Het is nu ook behoorlijk frisser dan gisteren, in T-shirt lopen is er niet bij vandaag!

Ik wandel weer langs de wadkant en zie de boot aan komen varen. Ik maak ook even een ommetje (nou ja, een heen en weer stukje) naar het jachthaventje, maar daar is niks te beleven. Er liggen bijna geen bootjes! Bij de veerdam aangekomen vervolg ik de weg langs het wad, maar loop nu achter de dijk, een beetje beschut tegen de wind en met uitzicht over de polders.

De lucht is een stuk blauwer geworden en ik loop weer heerlijk van de uitzichten te genieten. Dan kom ik op het fietspad te lopen waar ik maandag die enorme bui op m'n knijter kreeg. Hoe anders is het nu! De lucht is bijna helemaal blauw geworden, ik loop een beetje uit de wind, hier ziet er nu veel vriendelijker uit!

Bij gebrek aan bankjes doe ik even in een duinpan een kopje koffie en wandel dan weer verder. Ik kom weer in de buurt van Vredenhof en de Wasserman, maar ga hier een heel nieuw pad volgen: het Kronkelpad. Mooi pad door de (dennen)bossen en heerlijk beschut. Het enige moment van de dag dat ik het een beetje te warm vond! Toch kan m'n jasje niet uit, want zodra ik het bos weer uit ben giert de wind weer om me heen.

Ik vervolg m'n weg naar de Vuurtoren, die in de steigers staat en er dus helemaal niet uitziet zoals hij er uit zou moeten zien! Bij de vuurtoren is nu niets te beleven, je kunt er niet op en je mag er niet eens in. Wel ligt er een cache en die heb ik snel gevonden. Ik werp een blik op het strand, maar daar blijft het ook bij, de kant die ik op wil, is pal tegen de wind in en daar heb ik helemaal geen zin in op het strand!

M'n volgende doel is het Bezoekerscentrum vlakbij de andere toren op het eiland: de witte toren, de "oude" vuurtoren die nu in gebruik is als watertoren. Vanuit de verte ziet hij er wel mooi wit uit, maar van dichtbij is hij best vies. Je mag er niet bij, maar via een paadje langs een hekwerk kan ik toch een rondje om de toren lopen en een naambord fotograferen. Wat daarop staat is niet te lezen, dat moet ik thuis even in de inzoommodus doen!

Ook hier vind ik een cache en dan ga ik even het bezoekerscentrum in. Ik koop een cadeautje voor Henk en Ria als dank voor het zorgen voor Brammeke en bekijk een expositie over het vroegere leven op het eiland. Dat verschilt niet veel van ander exposities over dit soort dingen, maar ik vind het wel leuk om te lezen dat hier vroeger een zuivelfabriek heeft gestaan!

Ik besluit m'n tocht met weer een rondje om de Westerplas, nu in de andere richting dan gisteren, maar het is niet echt lekker meer. De lucht is helemaal grijs geworden en op het laatst voel ik zelfs enkele spetters. Ik vind nog een cache in de duinen, dat brengt m'n totaal op Schier gevonden caches op 5. Cachen zal wel nooit echt m'n grote hobby worden, maar zo af en toe een cache zoeken is wel leuk.

Ik ga nog even langs het schelpenmuseum om wat fotootjes te maken, dat was ik gisteren vergeten en besluit dan de tocht van vandaag met het nuttigen van een heerlijke pannenkoek, met tomaat, ui en tym, heerlijke combinatie! Dan voor de laatste maal in Westerburen onder de douche en lekker behaaglijk in m'n nieuwe Schiermonnikoog-trui onderuit zakken om dit verslag te typen. Morgen weer huisje toe!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 5603
Totaal aantal bezoekers 62441

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: