Haervejsmarchen, dag 1 - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu Haervejsmarchen, dag 1 - Reisverslag uit Viborg, Denemarken van Danyell - WaarBenJij.nu

Haervejsmarchen, dag 1

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

23 Juni 2012 | Denemarken, Viborg

Het is heel, heel, heel vroeg, net kwart over 4 en ik ben bijna zover om naar de start te gaan. Ik geloof dat het een beetje regent, maar niet zo'n plensregen als gisteren. Voor zover ik uit het raam kan zien is het een beetje miezer. Nou ja, we zullen niet smelten toch? Als het niet al te nat is, zal ik vandaag wel regelmatig updaten per sms!

:SMS update:: 23 juni 2012 :
Het kanon is afgevuurd, de Haervejsmarchen is gestart, en het is droog! Ik wacht even de ergste drukte af en ga dan ook op pad voor de 30 km.

:SMS update:: 23 juni 2012 :
1e rust op 6,6 km. Best bultig hier! 6 km droog gehad, nu miezert het een beetje #pluopgezet

:SMS update:: 23 juni 2012 :
2e rust bij de splitsing met de 40/45, zit nu op 16 km dus ongeveer op de helft. Het is weer helemaal droog geworden, maar wel bewolkt. Parcours is prachtig, glooiend dus mooie uitzichten! Wel af en toe een pittige stijging, maar ook hele lange afdalingen. Genieten dus!

:SMS update:: 23 juni 2012 :
Net een enorme bui gehad, nu weer droog. Hier is pas de 2e officiële rust, maar ff een bakkie doen dan! Bij de vorige "rust" hadden ze alleen maar Sprite, nou, daar heb ik na 3 slokjes wel genoeg van. Flesje was wel met dop, dus ik kan het verder meenemen.

:SMS update:: 23 juni 2012 :
Nog 10 km en GPS staat al op 22,6! #Deenselastiek Het wordt nu trouwens druk, de 20 km komt erbij.

:SMS update:: 23 juni 2012 :
Laatste koffiestop voor vandaag. Opeens was het stuk tussen 10 en 5 km maar 3 km! #Deenserekenkunst Dus nu zou het weer kloppen, maar ik hou rekening met het ergste. Komt trouwens weer boel grijze lucht aan ook!

:SMS update:: 23 juni 2012 :
Nou, Denen kunnen duidelijk beter bier drinken dan afstanden opmeten! Totaal kwam uiteindelijk uit op 31,61 km. Ik was om kwart voor 1 binnen en ben gelijk een patatje gaan halen, had honger als een beer!

Zoals ik al eerder schreef was ik vanmorgen heel vroeg wakker en toen ik naar buiten keek was het bewolkt en leek het ook een beetje te miezeren. Maar gelukkig niet van die enorme plensregen als gisteren! Al m’n spulletjes stonden al klaar en na overal opgeladen batterijen ingedaan te hebben kon ik op pad. Eerst nog even een bakkie koffie en een yoghurtje als ontbijt.

Toen ik de deur uitstapte bleek het toch droog te zijn en de lucht begon open te breken. Wel zag ik een beetje ochtendrood in de lucht … was het nou ochtendrood of avondrood dat water in de sloot bracht? Na de inmiddels bekende weg naar de kazerne gelopen te hebben arriveerde ik rond kwart voor 5 op het startterrein. De start wordt aangekondigd door het afvuren van een kanon en dat wilde ik op de foto zetten, dus ben ik nog niet het starthok ingelopen, maar ben daarbuiten blijven wachten, vlak bij het kanon.

En ja hoor, daar werd het vuur bij het kanon aangestoken en BOEM we konden van start! Maar zoals gewoonlijk heb ik de ergste drukte even afgewacht en heb eerst nog even een dixi opgezocht. Rond kwart over 5 ging ik ook op pad.

Het was heerlijk weer om te lopen en ook de drukte viel me heel erg mee. Het was net druk genoeg om gezellig te zijn en niet zo druk dat horen en zien je verging. Er was ook uitstekend gepijld en ik vond het een heel leuk parcours. Wel was het vooral in het begin best bultig en (in mijn ogen) fikse klimmetjes werden afgewisseld met heerlijk lange afdalingen.

Om de 5 km stond er een bord hoe ver je nog moest en het eerste bord was op de meter exact gelijk aan m’n GPS. Het tweede en het derde bord weken iets af en het vierde bord (waarop stond dat je nog 10 km moest) week maar liefst 2,6 km af. Het vijfde bord was er opeens weer heel snel, maar uiteindelijk was de afstand toch aan de lange kant. Na afloop stond GPS op 31,61 km.

Er waren 3 officiële rustposten, de eerste zat op 6,6 km, de tweede op 18,06 km en de derde op 25,64 km. Daartussendoor stond nog een post bij de splitsing van de 40/45 en de 30 km. Op de rustposten was van alles te krijgen, voor een koffieleut als ik was het vooral prima dat koffie erg goedkoop was, 5 hele kronen, da’s nog geen euro! Verder werd er erg veel bier geschonken en gedronken, ook tijdens het lopen, daar had ik al eerder verhalen over gehoord en nu kon ik het dus met eigen ogen zien.

Ik heb twee buien regen gehad, eentje vrij in het begin, maar dat was een kwestie van plu opzetten en erger werd het niet. De tweede was net na de splitsing met de 40/45 en dat was wel een enorme plensbui. Poncho maar even aangetrokken en daarbij ook nog de plu op gehad. Het was een hevige bui, maar veel langer dan een half uur kan hij niet geduurd hebben, daarna is het droog geworden en droog gebleven.

Het laatste stuk vond ik nog knap lastig, vanaf het meer net buiten de stad moest je steil omhoog naar de Domkerk en foei, foei, dat valt niet mee met bijna 30 km in je benen! En bij de Domkerk was ik natuurlijk “thuis”. Het parcours bleek inderdaad pal langs m’n logeeradres te lopen en dus wist ik precies hoe ver ik nog moest. En is dat nou een voordeel of een nadeel?

Om kwart voor één was ik binnen en ik had de laatste kilometers honger als een beer gekregen. Ik ben dus linea recta een patatje gaan halen, dat deed me echt goed! Er waren geen bekenden op het finishterrein, dus ben ik al snel richting huis gegaan. Onderweg kwam ik Henk Vink tegen en ietsje verderop ben ik de stad in gegaan om een softijsje te halen. Met chocoladetopping, mmmmmmmm!

Thuis ben ik lekker op de picknickbank voor het huis gaan zitten met een kopje koffie en heb de voorbijkomende lopers aangemoedigd. Er kwamen nog veel militairen en ook veel 20 km lopers met de beroemde “Deense kinderwagens”. En geloof het of niet, maar in sommige van die kinderwagens zit echt een kind … :)

Ook heb ik Hans en Nelly nog voorbij zien komen en toen ben ik lekker gaan douchen. Daarna heb ik even de Domkerk bezichtigd. Wat een schitterende kerk is dat van binnen, zeg! Dat zou je aan de buitenkant niet zeggen, maar de beschilderingen (en de hele kerk is beschilderd!) zijn prachtig. De mevrouw bij de kassa vertelde dat de hele bijbel in de kerk is afgebeeld. Nu weet ik niet zoveel van de bijbel, dus controleren kan ik het niet, maar ik geloof het grif!

Nu ga ik eerst straks maar een hapje eten en ik denk dat ik dan even m’n ogen dichtknijp, ben best een beetje moe!

  • 23 Juni 2012 - 05:17

    Mar:

    Succes Danyell, geniet er van

  • 23 Juni 2012 - 16:00

    Trudy Meurs:

    Dat ziet er allemaal goed uit Danyell, en volgens mij heb jij het daar prima naar de zin ;-) . Geniet er maar lekker van!

  • 23 Juni 2012 - 18:38

    Monique Van Der Slot:

    Hallo Danyell,
    leuk om even de foto's te zien. Je hebt wel van alle bordjes een foto gemaakt..... maar die zijn dan ook wel heel gevarieerd!

  • 23 Juni 2012 - 21:01

    Marja:

    Wederom mooie foto's Daneyll, veel plezier morgen en wandel ze.

  • 24 Juni 2012 - 17:27

    Tineke:

    Ha die Daneyll,

    leuk hoor die reisverslagen, ik zit er echt van te genieten en je foto's zijn ook mooi. Wel jammer van het sombere weer maar ook dan kan natuur erg mooi zijn.
    Wandelse nog en groetjes vanuit een op dit moment zonnig westland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 62437

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: