Een hunebed, een bergbeek en een duivelse brug - Reisverslag uit Conwy, Verenigd Koninkrijk van Danyell - WaarBenJij.nu Een hunebed, een bergbeek en een duivelse brug - Reisverslag uit Conwy, Verenigd Koninkrijk van Danyell - WaarBenJij.nu

Een hunebed, een bergbeek en een duivelse brug

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

20 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Conwy

Tja, het was te verwachten dat ik na een dag als gisteren een gat in de dag zou slapen! Gelukkig voorkwam de wekker dat ik te laat wakker werd. Want dat zou zonde geweest zijn, omdat ik vandaag een lange rit voor de boeg had en toch ook nog wat leuke dingen wilde doen. Dit keer maar eens geen eieren bij het ontbijt genomen, maar alleen wat toast, yoghurt en cornflakes, plus natuurlijk twee kopjes koffie.

De kamer nog even geïnspecteerd of ik niks vergeten was en toen uitgecheckt. In een stralend zonnetje op weg en eerst maar een benzinestation opgezocht, Kiaatje had enorme dorst! Het was een ingewikkelde route vandaag en ik had hem ingetekend op de kaart. Op BramBram kan ik een eindbestemming en drie via-tussenpunten ingeven en daarmee kan ik in stukjes de route inprogrammeren.

Als eerste staat er een hunebed op het programma. BramBram loodst me netjes precies zoals ik het bedacht heb en al gauw zie ik het bord naar Pentre Ifan staan. Via allemaal heel smalle weggetjes, uiteraard weer omzoomd door de nodige heggen volg ik de borden en dan komt er een bord dat je te voet verder moet. Parkeerplaats zat, er staat niemand, en al gauw ben ik weer aan de wandel. Stelt niks voor, een paar honderd meter maar, maar de omgeving is schitterend!

Ook het hunebed zelf is prachtig, heel anders dan de hunebedden bij ons in Drenthe. Veel spitsere en puntiger stenen en de deksteen ligt veel hoger en balanceert een beetje, lijkt wel. Ik vind het jammer dat ze er een hek omheen gezet hebben, het lukt me niet om een foto te maken zonder dat hek. En het lijkt me ook nergens voor nodig, zulke drommen mensen zullen hier toch ook niet komen!

Als ik terug wil rijden naar de weg, geeft BramBram een andere route aan, een tussendoorweg denk ik en omdat ik het wel leuk vind om via een andere weg terug te rijden, sla ik die in. Het is weer een ongenummerde weg ... En dus is ie smal met heggen aan weerszijden, nou ja, dat ben ik inmiddels gewend. Dan komt er een bord dat aangeeft dat er een helling van 20% komt, afwaarts. Nou, daar gaan we dan, in een lage versnelling, heel behoedzaam door de smalle haarspeldbochtjes. Een tegenligger komt precies op het goede moment als er een uithammetje is, maar dan duikt de weg steil naar beneden en daar stroomt nota bene een beek dwars over de weg!

Ik ga in die bremse en moet er wel een beetje om lachen, ik maak er zelfs even een fotootje van. Maar ja, dan zal ik er toch doorheen moeten en ik hoop dat ie maar niet al te diep is. Aan de overkant gaat de weg weer steil omhoog, dus met een flinke dot gas waag ik het erop. SPLASH!!! Wow, wat een enorme waterfontein spuit ik op! Ik zie gelijk geen hand voor ogen meer en zet snel de ruitenwissers aan. Net op tijd om OEPS te kunnen remmen voor een tegenligger. En dat is een dikkerd, met geen mogelijkheid kunnen we hier langs elkaar.

Maar NO WAY dat ik achteruit terug ga door die beek en die helling van 20% op! Ik stap uit en ook de bijrijder van de bestelauto stapt uit. We bekijken de situatie en ik vertel dat ik niet achteruit kan, omdat ik dan in het water terecht kom. Oké, dus gaat de bus in z'n achteruit en krakend en steunend gaat ie centimetertje voor centimetertje achteruit en omhoog tot hij in een bocht een beetje de heg in kan. Ik klap m'n rechterspiegel in en met een centimeter ruimte kunnen we elkaar passeren. En dat alles op een helling die aan deze kant ook ongetwijfeld 20% is ...

Als ik eenmaal weer rijd, schieten de zenuwen in m'n lijf en ik zit gewoon een beetje te hyperventileren. Ik denk dat ik maar geen ongenummerde wegen meer neem! Gelukkig krijg ik hierna weer een heel stuk gewone wegen, lekker rustig en ik tuf weer vrolijk verder. In een plaatsje genaamd Cenarth maak ik even een tussenstop voor een kopje koffie. Het is een leuk plaatsje, ik bekijk de kerk even en ga een tweedehands winkeltje in. Ik koop ook nog wat ansichtkaarten en postzegels, echte Welshe postzegels!

Rond een uur of één arriveer ik bij Devil's Bridge, waar drie bruggen boven elkaar gebouwd zijn en waar je watervallen kunt bekijken. Er rijdt ook een leuk stoomtreintje, dat komt net aanpuffen als ik aan het parkeren ben. Gauw even op de foto! Dan ga ik op pad voor de watervallen, dat blijkt een "wandeling" te zijn van ca. drie kwartier. Ik koop een kaartje en het blijkt dat je helemaal naar de voet van de waterval gaat, dus enorm veel trappen af en dan aan de andere kunt weer omhoog. Oei, oei, en ik heb al zo'n spierpijn!

Het is wel erg leuk, en er zit één enorm steile, lange trap naar beneden is. Net als gisteren durf ik ook daar niet helemaal naar beneden te kijken. Maar gelukkig zit hier wel een leuning naast! Eenmaal weer terug boven doe ik ook nog even het ommetje om de drie bruggen boven elkaar te bekijken en dan vind ik dat ik wel een ijsje heb verdiend!

Ik ga ook nog even naar de wc, want het is inmiddels bijna vier uur en ik moet nog ca. 2,5 uur rijden naar m'n hotel. Ik ga nu dan ook maar rechtstreeks en niet meer via enge weggetjes, hoewel die Welshmen ook van gewone wegen iets engs weten te maken! Het landschap wordt nu ook wat ruiger, de heuvels maken plaats voor iets wat toch erg veel op een berglandschap lijkt, genieten hoor! Wel jammer dat het in de loop van de dag steeds bewolkter is geworden.

Het adres van het hotel is in Conwy, dus ik verwacht weer een hotel in de stad. Maar tot m'n verrassing wordt ik naar een leuk dorpje buitenaf gestuurd en ligt het hotel prachtig in de natuur! Ik heb een ruime kamer met een heeeeeeel groot bed en heerlijk, weer een ligbad! Het is inmiddels bijna 7 uur, maar veel honger heb ik niet. Ik besluit het dus vanavond maar met crackers te doen, goed voor de lijn! Nadeel van dit hotel is dat er geen WiFi in de kamers is, maar alleen in de bar. Na dit verslag dus alleen nog maar korte berichtjes op Facebook voor vandaag, want 3G op de I-Pad wordt me te duur!

  • 20 Augustus 2013 - 21:51

    Jacqueline:

    Brr inderdaad eng! Maar dapper hoor! :-) Leuk verslag weer!

  • 20 Augustus 2013 - 21:57

    Tineke:

    Je blijft dus voortaan netjes op de weggetjes die goed zijn aangegeven. Je kan het niet maken om Brammetje dalijk alleen achter te laten ben je nu helemaal van de pot ......

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 62425

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: