Een mooie en warme 1e dag - Reisverslag uit Bolsward, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu Een mooie en warme 1e dag - Reisverslag uit Bolsward, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu

Een mooie en warme 1e dag

Blijf op de hoogte en volg Danyell

26 Juli 2012 | Nederland, Bolsward

Na een korte nachtrust, ik had veel moeite om in slaap te komen met dat warme weer, ben ik om 6 uur vertrokken richting Bolsward. Op de weg was het nog lekker rustig en rond 7 uur was ik de filegevoelige gebieden voorbij. Rond kwart over 8 was ik in Bolsward en daar heb ik mijn auto bij m'n overnachtingsadres geparkeerd en toen naar de start gelopen. Nou, dat was echt drie keer struikelen!

Bij de start was het nog rustig en de eerste bekende die ik tegen het lijf liep, was Jan Dokter! Ik heb nu ook kennis gemaakt met z'n vrouw, die hielp vandaag bij de stempelposten. De aanmelding ging vlot natuurlijk, ik had vooringeschreven, en ik kreeg de routebeschrijving, 5 consumptiebonnen en m'n stempelkaart.

De start was pas om 9 uur, dus ik heb eerst ff een bakkie gedaan en een toilet bezocht. Om 9 uur werd er gespeecht en werd er één en ander verteld over de bepijling. Daarna werd het Friese volkslied gezongen en toen mochten we op pad.

Het was een geweldige tocht voor een polderliefhebber! Je kon eindeloos om je heen kijken en er werd voornamelijk over asfalt gelopen, hoewel er hier en daar ook een weiland doorgebanjerd moest worden. Dan is het wel lekker dat de 40 km lopers al geweest zijn, dan is het gras al plat ...

De eerste rust en stempelpost zou in Witmarsum zijn en na 8 km zag ik een wegwijzer die aanwees dat Witmarsum 2 km verder was. Ja, mis ... Moesten we een hele lus lopen en kwamen we pas na 12,75 km in Witmarsum aan!

Dat was trouwens bekend terrein, hier ben ik ook met de 11stedentocht geweest! Bij een molen zat een verzorgingsposten en daar kregen we een broodje. Vlak daarna zat de caférust, wel jammer dat die zo dicht bij elkaar zaten!

Bij de caférust heb ik een bakkie koffie gedronken en mezelf nog even ingesmeerd, want het was weer stralend zonnig weer. Gelukkig was het niet zo warm, als waar ik bang voor was, er stond een lekker windje. Alleen als je de wind in de rug had, werd het erg warm.

Na Witmarsum gingen we naar Wons en dat was eigenlijk één lange weg, met één maal rechts (of was het links) af. Ik had gehoord dat het stuk naar Wons zo'n 8 km zou zijn, maar we waren er al na 6 km. Bij de rustpost daar liep ik Appie, Jannie en Chiel tegen het lijf, die gingen al aan het laatste stuk van de 40 beginnen.

Ik heb een koude cola genomen en hier even een handdoekje nat gemaakt om het laatste stuk om m'n nek te hangen. Dat laatste stuk viel best een beetje tegen, was erg lang en op sommige plekken ook erg warm. Wel was het weer een prachtig parcours, veel rustige asfaltwegen en leuke dorpjes als Schraard en Longerhouw.

In dat laatste dorpje was nog een verzorgingspost en daar vroeg ik hoe ver het nog was, waarop ik als antwoord kreeg: zo'n 4 à 5 km. Goeiemorgen, we zaten hier al op 24! M'n hoop dat ze zich een beetje vergisten vervloog toen ik de kilometerstand op m'n GPS meedogenloos op zag lopen.

In een zinderend warm Bolsward was ik na 28,65 km eindelijk bij de finish! Samen met Aart van Dijk nog even na zitten bieren en toen m'n logeeradres opgezocht. Is een heel leuk adres, bij een oudere dame. Ik word lekker verwend en er is zowaar een ligbad, waar ik heerlijk in rond heb liggen dobberen.

In de stad heb ik een snackbar opgezocht en lekker vies en ongezond een patatje en een frikadel speciaal gegeten, waarna ik nog een uurtje door Bolsward heb gedrenteld. Leuk stadje! Morgen is er koopavond, dan zal het wel wat drukker zijn in de stad.

Thuis nog even het weerbericht gekeken en n bakkie koffie gedronken en nu maar bijtijds naar bed. Ben na een hele korte nachtrust, een autorit van 2 uur en bijna 29 km in de warmte best een beetje afgepeigerd ... Zal best slapen vannacht, de kamer is lekker koel! Welterusten!

  • 26 Juli 2012 - 21:58

    Jannie:

    Hoi Danyell

    Fijn dat we je toch nog tegen kwamen!
    We zagen je nog toen je Bolsward binnenkwam, je wist niet precies waar je langs moest, de pijlen waren ook niet goed te zien, maar de route beschrijving was wel duidelijk. Je werd van goed advies gediend door twee heren waarna je je weg vervolgde.
    Lekker sliepe en oant moarn.

    Liefs Appie en Jannie.

  • 26 Juli 2012 - 23:06

    Marja Sangers:

    Veel plezier nog morgen. Het schijnt dat het dan een erg hete dag wordt, dus doe maar heel rustig aan.

  • 27 Juli 2012 - 08:56

    Sunny:

    Goed nieuws voor jou, vanavond gaat het weer alweer omslaan ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 62470

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: