De opening van het Westerborkpad - Reisverslag uit Westerbork, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu De opening van het Westerborkpad - Reisverslag uit Westerbork, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu

De opening van het Westerborkpad

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

27 Januari 2012 | Nederland, Westerbork

Op 27 januari ben ik aanwezig geweest bij de officiële opening van het Westerborkpad in Kamp Westerbork. Een indrukwekkende gebeurtenis en -daar wandelend in wat nu een prachtig bos is- dan besef je eens te meer wat een groot goed vrijheid is.

Ik heb me toen voorgenomen om dit pad van in totaal 336 kilometer te gaan wandelen en de sporen te volgen van het gruwelijke verhaal over de vervolging en de vernietiging van miljoenen mensen. Inmiddels heb ik het gehele pad gelopen en het is beslist geen "gewone" wandeltocht geworden, want hoewel er prachtige stukken in de route zitten, word je toch steeds herinnerd aan wat er zoveel jaren geleden allemaal is gebeurd.

Ik heb het pad niet niet in één keer gelopen, maar in etappes. Voordeel van dit pad is dat het dicht bij de spoorlijn blijft en je dus gemakkelijk met het openbaar vervoer van de finish terug naar de start kunt komen. Of andersom: ik heb m'n auto (bijna) iedere keer bij de finish gezet, dan met de trein naar de start gegaan en dan "teruggewandeld" naar m'n auto. Een enkele keer kwam het beter uit om de auto bij de start neer te zetten en dan na afloop met de trein terug te reizen. Ook heb ik de autoroute af en toe afgewisseld, vaak reed ik via Gouda en Woerden, soms ook via Gorinchem. Het zijn dus niet alleen voor mezelf, maar ook voor Pandaatje en later Kiaatje de nodige kilometers geworden.

Veel plezier heb ik gehad van m'n voorwerk om alle routes in te tekenen in MapSource en in m'n GPS te laden, temeer daar in het begin de markering nog niet helemaal was aangebracht. Hoe verder ik op het pad vorderde, hoe meer de markeerders me "ingehaald" hebben en de laatste dagen had ik eigenlijk m'n GPS niet meer nodig gehad. Het is prima te doen om het pad met kaartjes en beschrijving uit het boekje te volgen. Voor degenen die het leuk vinden om de hele route in Google Earth te bekijken: klik hier

M'n eerste planning was om één dag per week te gaan wandelen, en dan alleen de mooie dagen eruit te pikken, maar het werd na een tijdje zulk mooi weer dat het allemaal wat sneller is gegaan. Toen op een gegeven moment bleek dat ik het pad gemakkelijk eind april/begin mei afgerond kon hebben, kwam de datum van 4 mei in beeld. Het leek me een mooie en zinvolle afsluiting van deze wandeltocht om na de laatste wandeldag de Dodenherdenking in Kamp Westerbork mee te maken.

Een grote verrassing was wel dat aan de finish op 4 mei Jan Dokter, de initiatiefnemer van het pad, me met een grote bos bloemen stond op te wachten. We hadden in de loop van de tijd per email contact gehad en zo feliciteerde hij me met het feit dat ik één van de eersten was die het gehel pad hebben afgerond. Hij heeft me ook voorgesteld aan de directeur van het Herinneringscentrum, van wie ik persoonlijk de oorkonde van het pad kreeg uitgereikt.

En zo is een verhaal dat op 27 januari 2012 begon met de officiële opening van het pad, op 4 mei 2012 afgerond met een indrukwekkende Dodenherdenking.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Westerbork

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 62424

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: