Onderweg naar Wales - Reisverslag uit Builth Wells, Verenigd Koninkrijk van Danyell - WaarBenJij.nu Onderweg naar Wales - Reisverslag uit Builth Wells, Verenigd Koninkrijk van Danyell - WaarBenJij.nu

Onderweg naar Wales

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

16 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Builth Wells

Na weer een prima nachtrust werd ik wakker en zag een hele grijze wereld buiten. Terwijl ik uit het raam keek begon het ook nog te regenen. Sjips, dat heb ik niet besteld! Eerst maar ontbijten, muesli en toast met jam en marmelade, grote pot koffie erbij, heerlijk! Laatste spulletjes gepakt en de auto weer ingeladen, afgerekend, de eigenaar van Mandalay bedankt voor de gastvrijheid en toen op pad.

Eerst richting Marlborough, daar dwars door het centrum heen en toen een weg langs Silbury Hill en West Kennet Long Barrow. Silbury Hill bleek precies dezelfde heuvel te zijn als die ik gisteren van de andere kant gefotografeerd heb! Gelukkig was het inmiddels net droog geworden, dus nu heb ik ook een paar fotootjes van de andere kant.

West Kennet Long Barrow is een grafheuvel, boven op een heuvel vlakbij Silbury Hill. Vanaf een parkeerplaatsje ongeveer 800 meter omhoog lopen. Eerst door een weiland met nieuwsgierige koeien en toen heuvelopwaarts tussen de graanvelden door. Het was nog steeds droog en er kwam ook steeds meer tekening in de lucht. Boven gekomen bij de grafheuvel kon je tot mijn verrassing ook de heuvel in! Best een beetje eng, want er hangen tonnen steen boven je hoofd! Binnen zijn er vijf grafkamers en het viel me op dat overal een bosje droogbloemen lag. Soms zag ik dat pas als ik flitste met de camera, zo donker was het op sommige plekken. In de hoofdgang was wel wat licht van buiten door een soort raampjes die in het dak gemaakt zijn, maar in de zijkamers was het aardedonker.

Ik was blij dat het weer zo meewerkte, want dit had ik toch niet willen missen, ik hou nou eenmaal van die prehistorische dingen! Verder ging het weer, steeds over een soort provinciale wegen, richting Castle Combe, ooit uitgeroepen tot het mooiste dorpje van Engeland en ook wel het "ansichtkaartendorpje" genoemd.

Ik moet wel zeggen dat ik het autorijden langs deze wegen geen onverdeeld genoegen vind! Het zijn hele smalle, bochtige weggetjes en er mag gewoon 100 km per uur gereden worden, terwijl ik soms amper 70 durf! Met als gevolg dat er binnen de kortste keren een sliert ongeduldige Britten aan m'n bumper hangt. En nou kan je 100 maal zeggen dat je je daar niks van aan moet trekken, maar ik vind het toch niet relaxed rijden. Komt er ook nog eens bij dat er heel weinig parkeerplaatsen langs de weg zijn, zodat je ook moeilijk even langs de kant kunt gaan om ze er voorbij te laten. Is het zo'n prachtige omgeving en dan moet je eigenlijk veel harder rijden dan je zou willen. Jammer hoor!

Castle Combe is ronduit schitterend! Vlak voor het dorp kan je parkeren en dan wandelend het dorp in. Prachtige oude huisjes, schitterend versierd met bloemen in alle kleuren. Een feest om hier rond te lopen. Natuurlijk neem ik ook een kijkje bij het kasteel zelf, daar zit tegenwoordig een hotel in. Mooie tuinen, met veel hoogteverschillen maar het uitzicht loont de moeite. Midden in het grasveld voor het hotel staat een boom die ik er nog imposanter uit vind zien dan de grote eik in Sherwood Forest!

In de Castle Inn drink ik in de lounge een overheerlijke Latte Machiato en als ik weer buiten kom zie ik dat de zon volop door de wolken heen komt! En dus doe ik nog een keer het rondje dorp en kasteel om ook wat zonnige foto's te hebben. Uiteraard bewonder ik ook de plaatselijke kerk en het bijbehorende kerkhof. Bijzonder is een klok die binnen hangt, zonder wijzerplaat want de klok geeft alleen de uren aan voor de arbeiders in het veld. Vroeger hing de klok dan ook buiten. Ik maak een filmpje van het indringende getik van de klok.

Dan wordt het weer tijd om verder te gaan, maar bij de auto wissel ik eerst even m'n spijkerbroek voor een witte kuitbroek om. En blote voeten in sandalen, kan nu best nu de zon weer schijnt. Het is de bedoeling dat ik nu min of meer rechtstreeks naar Builth Wells rijd, waar m'n volgende hotel zit, en ik word een stukje de snelweg opgestuurd en over een prachtige grote tolbrug! Ik maak stiekem op de brug een paar fotootjes tijdens het rijden, wow, 't is weer geweldig.

Met nog een tussenstop in Talgarth, waar ik een klein hapje eet en een waterrad bewonder, rijd ik (weer veel te hard naar m'n zin) door een stralend zonnig Wales naar Builth Wells. BramBram loodst me keurig naar het hotel, waar ik een onwijs smalle, lange oprijlaan over moet. Krijg ik natuurlijk nog een tegenligger ook ... Gelukkig kon die makkelijk een paar meter achteruit en kwam ik zonder ongelukken bij het hotel.

Dat heet Caer Beris Manor en is prachtig gelegen in een soort lus van een rivier. Het is een schitterend, echt Engels landgoed en voor m'n kamer moet ik een heel eind trappen op en gangen door, maar het is dan ook een heel mooie kamer! Met ligbad en het bed is ouderwets opgemaakt met lakens en deken, heerlijk!

Het is nog steeds heerlijk weer en ik besluit om een ommetje naar het dorp te maken, ca. 2 km verderop. Ik haal nog wat geld ergens uit een automaat en bewonder het dorpje en de snelstromende rivier. Bij het hotel maak ik ook een rondje over het terrein en kom zowaar een echte hangbrug tegen! Die moet ik even overwiebelen natuurlijk, leuk! Na een kopje koffie in de bar en een half uurtje ronddobberen in het bad is het tijd voor dit verslag en word het tijd om te gaan slapen, ik krijg kleine oogjes ... Welterusten!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 62473

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: