Stonehenge, Woodhenge en Avebury - Reisverslag uit Amesbury, Verenigd Koninkrijk van Danyell - WaarBenJij.nu Stonehenge, Woodhenge en Avebury - Reisverslag uit Amesbury, Verenigd Koninkrijk van Danyell - WaarBenJij.nu

Stonehenge, Woodhenge en Avebury

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

15 Augustus 2013 | Verenigd Koninkrijk, Amesbury

Wow, wat heb ik heerlijk geslapen vannacht! En een enorm lange nacht gemaakt ook, wel zo'n 11 uur. Maar het is gisteren natuurlijk ook wel een vermoeiende dag geweest. Zelfs toen de wekker afliep heb ik tussen de snoozen door nog geslapen. Toen toch maar eruit, want vandaag staat Stonehenge op het programma en daar wil ik zo vroeg mogelijk naar toe.

Ontbijt was in de gezellige ontbijtkamer, ik heb boiled eggs with toast genomen en wat cornflakes met veel suiker en melk. En koffie erbij natuurlijk. De eigenaar van Mandalay raadde me ook aan om bijtijds bij Stonehenge te zijn, vóór de bussen met toeristen arriveren! En dus vertrok ik rond half negen naar Stonehenge. Dat was maar 10 minuutjes rijden en ik mocht zo de parkeerplaats op. Gratis ... als je na negen uur komt kost het drie euro ...

De openingstijd is negen uur en zo heb ik 10 minuten in een korte rij staan wachten. Eenmaal betaald ben ik snel naar binnen gegaan en direct naar de stenen gelopen. Zo was ik er nog voor dat er veel mensen waren. En het is inderdaad een overweldigend bouwwerk. Je moet een beetje gevoelig zijn voor de sfeer die er rondom zo'n plaats hangt, maar als je dat bent, dan is het ook volop genieten.

Jammer genoeg mag je niet naar de stenen toe, maar er alleen rondom lopen. Je kunt wel een "stone circle acces" kopen en dan in een klein groepje om een uur of zes 's morgens wel binnen de kring stenen lopen. Maar helaas was dat al uitverkocht toen ik daar achter kwam (in mei dus al!). Dat je niet naar de stenen toe mag heeft wel als voordeel dat je foto's kunt maken zonder dat er mensen op staan. Zeker omdat ik direct naar binnen stoof, heb ik het eerste rondje heel erg rustig kunnen doen.

Toen ik alles op m'n gemak op me had laten inwerken, ben ik teruggelopen naar de ingang en heb daar een audiotour gehaald. Dat was gratis en zelfs in het Nederlands verkrijgbaar. Met uitleg heb ik toen het rondje nog een keer gelopen. Best interessant! Daarna de souvenirshop geplunderd natuurlijk, een geocache gedaan en toen een grote beker koffie gehaald. Met beker en al richting een paar grafheuvels gelopen en die beklommen.

Vanaf daar had je uitzicht op Stonehenge met de parkeerplaats ervoor. Dan zie je goed wat een toeristische attractie het is ... Vanaf een andere heuvel had je uitzicht op de stenen zonder parkeerplaats ervoor en die heuvel heb ik ook beklommen. Het weer was prima, bewolkt, maar een heerlijke temperatuur en nog steeds droog!

Vanaf Stonehenge wilde ik via "vermijd snelwegen" naar Avebury rijden, een dorpje dat middenin een soortgelijke steencirkel ligt. Daar mag je wel tussen de stenen doorlopen en ik was wel benieuwd hoe dat er uit zag. Op weg daar naar toe zag ik opeens een richtingaanwijzer naar Woodhenge, en ook daar ben ik een kijkje gaan nemen. Ook leuk, maar het deed me minder dan Stonehenge.

De weg naar Avebury was erg leuk, bochtig en smal, door leuke dorpjes en over mooie heuvels. Af en toe regende het, maar over het algemeen was het een prachtige donkere wolkenlucht. Daar hou ik wel van! In Avebury aangekomen bleek dat je nergens in het dorp mocht parkeren, alleen op de speciale parkeerplaats en dat kostte 5 pond. Vond ik vrij prijzig.

Ik ben een kilometertje of zo terug gereden naar een kleine parkeerplaats die ik daar gezien had en heb m'n rugzak gepakt. Plu mee en op pad voor een lekker wandelingetje. Ik heb de weg links laten liggen en een voetpad dwars door de maisvelden gevolgd. Via een enorm modderpad bereikte ik het dorpje en ja hoor, allemaal van die grote stenen rondom! Leek wel of Obelix hier z'n werkplaats had!

Ik heb heerlijk rondgezworven, veel foto's gemaakt natuurlijk, koffie gedronken en een mooie kalender van allemaal verschillende graancirkels gekocht. Weer eens wat anders! Omdat het wandelingetje toch wel een paar kilometer was, heb ik zelfs m'n wandelboekje laten stempelen! Terug naar Kiaatje een heel lang graspad gevolgd, omzoomd door grote menhirs. Fantastisch gezicht, vooral toen net op het laatste stuk de zon ging schijnen.

Weer via "vermijd snelwegen" (wat een heerlijke optie is dat toch!) terug naar Amesbury gereden en onderweg wat gegeten in een gezellige Inn. Een joekel van een sandwich met frieten en een cranberrysap erbij. Was overheerlijk! Rond een uur of half acht was ik weer "thuis", heel tevreden na een geweldige dag! Morgen op weg naar Wales!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 62417

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: