Van Naarden naar Hilversum - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu Van Naarden naar Hilversum - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Danyell - WaarBenJij.nu

Van Naarden naar Hilversum

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

06 Maart 2012 | Nederland, Hilversum

Voor deze week was op dinsdag het beste weer voorspeld en zo zette ik maandagavond al m'n spulletje weer klaar, ditmaal voor etappe 5 en 6. Alle batterijen opgeladen, kaartjes en routebeschrijving geprint, NS-ticket gekocht en geprint, tracks overgezet in GPS, wandelboekje in rugzak gestopt, nee ik was dit keer niks vergeten!

Ik ben wel dit keer wat later van huis vertrokken, ik had bedacht dat om 9 uur starten mooi genoeg zou zijn. Maar dat was geen gelukkige keus. Ik vertrok om ca 7 uur van huis en ben behoorlijk in de ochtendspits terechtgekomen. Ook op de terugweg veel last van files gehad. Ik denk toch dat ik volgende keer maar weer een uurtje eerder weg ga, ik vind het niet erg om zo vroeg op te staan, veel minder erg tenminste dan 2 maal per dag in de file staan! Als de dagen straks weer wat langer zijn, kan ik er ook voor kiezen om helemaal na de spits pas te gaan rijden, maar dat trekt me niet zo, ik ben een echt ochtendmens wat wandelen betreft!

Etappe 6 zou vandaag eindigen op station Hilversum Sportpark en daar was een immense parkeerplaats. Alleen al het lopen naar het station was een wandeltocht op zich … Tot nu toe heb ik iedere keer mazzel met de treinen, ook nu weer, om 08.40 kwam ik het perron oplopen en om 08.42 kwam de trein. Ook geen probleem om een zitplaatsje te vinden en een kwartiertje en 2 stations verder arriveerde ik op station Naarden-Bussum.

Eerst maar even een kopje koffie en een toiletbezoekje. De koffie was bloedheet, maar wel erg lekker! Ook hadden ze ontzèttend leuke espressokopjes te koop, zes stapelbare, waarbij het motief dan over de hele stapel doorliep. Jammer dat ik nog moest wandelen …

Etappe 5 begon met een stukje door Naarden en Bussum. Ik kwam langs de synagoge van de Bussumse Joodse Gemeenschap en maakte daar een mooie detailopname van twee zevenarmige kandelaars die op de deurknoppen stonden.

Hierna volgde de oude begraafplaats van Naarden, waar weer een monument te nagedachtenis van de in de oorlog vermoorde Joden staat. Dat was wel even zoeken, maar het bleek dat het Bussumse deel van de begraafplaats zich achter een tweede hek bevond. Ook deze begraafplaats vond ik er somber en oud uitzien, maar ik realiseer me dat dit ook wel aan het jaargetijde kan liggen. Als over een paar maanden alles weer groen is, maakt dat misschien een wereld van verschil!

De route gaat verder door Bussum, waar ik een kerk passeer, waar woningen in gemaakt zijn. De kerk valt op door z'n schitterend gemetselde klok en ook een boogvormige tekst boven een deur is heel erg mooi.

Na een rotonde die helemaal opengebroken is, zodat ik een aardig eindje om moet lopen, bereik ik de buitenrand van Bussum en daar ligt de grote stille heide voor me. De witgewolde kudde ontbreekt, maar er staat wel een uitnodigend bankje. Tijd dus voor een korte stop om wat te eten en te drinken.

De zon doet verwoede pogingen om door de wolken heen te dringen,.maar het wil vandaag toch niet zo erg lukken. De zon-door-de-wolken levert op de heide trouwens wel prachtige plaatjes op! Ik hou wel van hei, in tegenstelling tot een bos, kun je hier tenminste om je heen kijken, en de ondergrond is, op wat boomwortels na, goed te lopen. Ik zie de markering van het Voetstappenpad, de allereerste Voetstappentocht die we op het Walkers4Walkersforum hebben georganiseerd. Leuk!

Na een paar heerlijke kilometers over de hei bereik ik Hilversum, waar ik langs een kerkhof kom, waar een Nederlands-Indië monument staat. Ook daar ga ik even kijken en het bleek dus een monument te zijn voor "allen die tengevolge van de Japanse overheersing het leven lieten". Ja, ook daar zijn verschrikkelijke dingen gebeurd natuurlijk.

Ik kom bij station Hilversum Noord en over een weg langs de spoorlijn bereik ik het eind van etappe 5. Vlakbij het station is een eetcafé, heel toepasselijk 't Spoor geheten en hier geniet ik even van een kopje koffie. Helaas hebben ze geen stempeltje of visitekaartje voor in m'n wandelboekje, maar wel een aansteker. Ik neem hem dankbaar in ontvangst en beloof er een foto voor in m'n wandelboekje van te maken.

Tijd om aan etappe nummer 6 te beginnen en ik stel m'n GPS weer opnieuw in. Ook nu begint de etappe met een stuk door de bebouwde kom, eerst helemaal door het centrum, door een winkelstraatje, waar ik de verleiding niet kan weerstaan om af en toe even binnen te gaan kijken. Ik kom bij het Hilversums Museum, waar ook het VVV is gevestigd en daar hebben ze wel een stempel voor in m'n boekje!

Dan kom ik op een heel klein ommuurd kerkhofje, waar de "Mauthausensteen" staat. Deze steen is meegenomen uit de steengroeven in Mauthausen en in de sokkel waarop hij geplaatst is staat de tekst: "Deze steen uit het vernietigingskamp Mauthausen zij de komende generaties een teken". Ook staat op deze begraafplaats een monument voor leerlingen van het Nieuwe Lyceum die tijdens de oorlog zijn omgekomen.

M'n weg vervolgend, nog steeds in Hilversum, kom ik bij een volgende begraafplaats. Hier is het hek gesloten en er hangt een intercom, waarin je jezelf kunt melden. Al gauw heb ik contact en ik vertel waar ik mee bezig ben en dat ik graag een bezoekje aan het kerkhof wil brengen. Ik word welkom geheten en het hek klikt open. Altijd een beetje griezelig, vind ik, want hoe kom je er weer uit? Gelukkig kan de klink van binnen uit gewoon open.

De stilte hier wordt drastisch verstoord door een soort graafwerkzaamheden die hier bezig zijn. Wat een kabaal maken die! Dit is een vrij kleine begraafplaats, met ook vrij veel nieuwe grafstenen, waaronder een prachtige zwarte, weerspiegelende steen. Ook hier een monument voor "hen die met onmenselijk geweld werden weggevoerd en geen eigen graf hebben". Hier leg ik een steentje neer ter nagedachtenis.

Via wat parken kom ik nu wat meer buiten de stad terecht en na een lange weg die steeds maar langs Nieuw Loosdrecht komt, kom ik aan bij het Monument Jeugdalijah, het laatste historische spoorpunt voor vandaag. Dit was een groep jongeren die zonder ouders uit Duitsland waren gevlucht. De namen van degenen die werden opgepakt en niet terugkeerden staan op het monument vermeld.

Ik ben hier trouwens precies op de helft van de 6e etappe en op een bankje bij het monument geniet ik weer even van een korte rust. Hierna wandel ik een extra ommetje over een rotonde om ook het plaatsnaam bord van Oud Loosdrecht op de foto te krijgen. Daar zie ik ook een mooi wapen hangen boven de deur van een politiebureau. Toevallig staat er een agent buiten, die kan me vertellen dat dit het wapen van de gemeente Wijdemeren is.

En dan gaat de route het bos in en de heide weer op. Zeker op de hei loop ik te genieten van de vergezichten en ook het bos vind ik wel aardig, prachtige rijen dikke beukenbomen! Er schijnt hier ook groot vee rond te lopen, maar vandaag heb ik er niet eentje gezien. Ben ik niet echt rouwig om, vind het toch altijd een beetje eng, die beesten met hun grote horens!

Weer terug in Hilversum ben ik al gauw terug bij station Hilversum Sportpark, waar ik eerst nog een groepje hondsbrutale ganzen moet zien te passeren. Op een allerlaatste bankje aan het water stuur ik nog even een berichtje via mijn social media stream de wereld in en dan maak ik weer de wandeling terug naar Pandaatje.

Op de terugweg kom ik dus behoorlijk in de files terecht en ik kan niks anders doen dan m'n ziel in lijdzaamheid bezitten. Volgende keer ècht weer vroeger op pad! Overigens was de markering na station Bussum-Zuid in etappe 5 nog niet aangebracht. Ondanks dit heb ik dankzij de beschrijving in het boekje en de duidelijk kaartjes mijn weg zonder problemen kunnen vinden. Wel was ik erg blij dat ik de routes in m'n GPS had gezet, dat blauwe lijntje volgen is toch wel heel erg handig!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hilversum

Danyell

Actief sinds 11 Juni 2012
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 62590

Voorgaande reizen:

14 April 2014 - 18 April 2014

Midweek Schiermonnikoog

15 Oktober 2013 - 16 Oktober 2013

Zeeuws Vlaanderen

14 Augustus 2013 - 24 Augustus 2013

Rondreis Wales

14 Juni 2013 - 19 Juni 2013

Rondje Vlieland

09 Mei 2013 - 17 Mei 2013

IML Tocht Engeland

19 Maart 2013 - 22 Maart 2013

Het Texelpad

22 Oktober 2012 - 23 Oktober 2012

Ontdek het Scholtelandschap

14 September 2012 - 18 September 2012

Er gaat niets boven Groningen!

16 Augustus 2012 - 17 Augustus 2012

Bergstadje Bad Bentheim

26 Juli 2012 - 28 Juli 2012

Meerslag om Bolsward

16 Juni 2012 - 30 Juni 2012

Rondreis Denemarken 2012

27 Januari 2012 - 04 Mei 2012

Het Westerborkpad

Landen bezocht: