IML tocht Wellingborough, dag 1 - Reisverslag uit Wellingborough, Verenigd Koninkrijk van Danyell - WaarBenJij.nu IML tocht Wellingborough, dag 1 - Reisverslag uit Wellingborough, Verenigd Koninkrijk van Danyell - WaarBenJij.nu

IML tocht Wellingborough, dag 1

Door: Danyell

Blijf op de hoogte en volg Danyell

11 Mei 2013 | Verenigd Koninkrijk, Wellingborough

Na een prima nachtrust (alleen een beetje herrie van de bovenburen) werden we om een uur of zes gewekt door de wekker van Elly. Tien minuten later deed de wekker van Danyell ook een duit in het zakje en toen zijn we maar opgestaan. We hebben geen ontbijt in het hotel genomen, dat vonden we vrij prijzig, vooral omdat we zo 's morgens vroeg geen van beiden veel trek hebben.

Het weer zag er vanuit de hotelkamer stralend uit, maar toen we buiten kwamen zagen we toch best veel wolken aan de hemel. De temperatuur was echter prima en volgens de weersverwachting die we in het hotel konden bekijken zou het alleen rond een uur of twaalf een beetje gaan regenen en zou het de rest van de dag droog blijven.

Bij The Castle aangekomen mocht de 42 km al op pad, maar de 25 km mocht pas om half acht starten. Dus hebben we daar een lekker bakkie koffie gedaan en een praatje gemaakt met Huib Bavelaar, die daar met een hele groep wandelaars is. Het blijkt dat je voor de 25 km kan kiezen tussen een oranje route (over de weg) en een blauwe route (cross country). Eigenlijk waren we van plan om de oranje route te nemen, maar twee medewandelaars vertelden dat je iedere keer met beide routes op dezelfde rustpunten uitkomt, waardoor je dus steeds opnieuw voor blauw of oranje kunt kiezen. En, vertelden ze, de blauwe route was wel veel mooier!

En zo gingen we dus toch op pad voor de blauwe route, en hebben we de oranje routebeschrijving voor de zekerheid ook mee genomen. Nou, we zijn toch wel erg blij geweest met die beslissing, want de blauwe route was inderdaad prachtig en de off-road-gedeelten waren helemaal niet zo erg. Eigenlijk gewoon zoals een wandeltocht bij ons vaak is: stukjes weg en stukjes onverhard wisselden elkaar af.

Er was prima gepijld en het bleek al gauw dat er behoorlijk wat rustposten zaten, er stonden er maar liefst vijf op de route vermeld! Natuurlijk was het vooral in het begin weer behoorlijk wennen aan het rechts lopen, maar dat ging al snel weer aardig. Erg leuk was dat we door allemaal kleine dorpjes kwamen, waar dan meestal de controleposten zaten. Bij alle controleposten kreeg je een stempel op je kaart en waren er toiletten en drankjes en hapjes te krijgen. Limonade was overal gratis te pakken, voor koffie, frisdrank en etenswaren moest je natuurlijk wel betalen.

Het parcours was prachtig en het weer heeft zich de hele dag goed gehouden. Inderdaad zijn er rond twaalf uur een paar buitjes gevallen, maar die waren kort. En bij één bui zijn we gewoon ff lekker binnen gaan zitten en hebben een extra lange rust ingelast. Vooral de felgele koolzaadvelden waren prachtig met die grijze wolkenluchten erboven, gelukkig was het een mooi getekende hemel en geen saai-grijze. We waren blij dat we toch voor de blauwe route hadden gekozen, want we liepen nu echt dwars door de koolzaadvelden heen!

Ook moesten we heel vaak door kleine applaushekjes en liepen dan langs schapen en koeienkuddes. Maar gelukkig hoefden we nergens echt over hekken heen te klimmen. Dat zou ook wel gelukt zijn natuurlijk, maar tenslotte zijn we ook geen 20 meer. We zijn ook vaak bruggetjes over watertjes heen gegaan en hebben leuke kanaalboten gezien. Wel vond ik het parcours best een beetje bultig en ik heb dan ook vaak stil gestaan om het uitzicht te bewonderen. En drie pufjes genomen ...

We hebben ook wat bekenden gezien, Huib natuurlijk vanmorgen al, en onderweg Hans en Nelly en aan het eind Jan en Lilian nog. Elly zag nog een paar bekenden van lang geleden en aan de finish zag ik een bekend groepje Noren staan. En verder liepen we toch de hele tijd min of meer in de buurt van dezelfde mensen en maakten daar natuurlijk een praatje mee.

Rond een uur of half vier waren we weer terug en na nog wat gedronken te hebben zijn we in het winkelcentrum naar de Subway geweest en hebben daar drie heerlijke halve subs meegenomen. Terug in het hotel lekker gebadderd en daarna de subs soldaat gemaakt en een beetje foto's gekeken en gefacebookt. Nu lekker aan de koffie en straks dit verslag online zetten, want dit hotel is een beetje achterlijk en geeft maar 30 minuten gratis WiFi per dag ... Dus eerst maar offline getikt en straks inloggen en dan een halfuurtje online. Stom gedoe ...

En dan gaan we weer bijtijds slapen, want het is toch best een pittige dag geweest en ook morgen willen we de cross-country gaan doen. Al met al hebben we het tot nu toe prima naar ons zin!

• 11 Mei 2013 - 22:17

Robert Kalkman: